Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/smetek/domains/kardiochirurgia-strus.pl/public_html/PEAR/MDB2.php on line 390

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/smetek/domains/kardiochirurgia-strus.pl/public_html/PEAR/MDB2.php on line 1885

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/smetek/domains/kardiochirurgia-strus.pl/public_html/PEAR/MDB2.php on line 2572

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/smetek/domains/kardiochirurgia-strus.pl/public_html/PEAR/MDB2.php on line 2595

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/smetek/domains/kardiochirurgia-strus.pl/public_html/PEAR/MDB2.php on line 2940
Operacje zastawki mitralnej

Zastawka mitralna (dwudzielna) jest zlokalizowana pomiędzy lewym przedsionkiem a lewą komorą serca. Wady zastawki mitralnej wymagające leczenia operacyjnego występują pod postacią

• zwężenia (stenozy)
  • niedomykalności zastawki mitralnej
  • wady złożonej

Nabyte wady zastawki mitralnej mogą mieć różnoraką etiologię: na podłożu wady wrodzonej, na podłożu zapalnym (powikłania np. po Anginie paciorkowcowej, infekcyjne zapalenia wsierdzia), na podłożu degeneracji związanej z wiekiem, czy też jako powikłanie zawału mięśnia sercowego.

Leczenie operacyjne polega na naprawie zmienionej zastawki, co pozwala na zachowanie własnej zastawki pacjenta albo, gdy naprawa nie jest możliwa, na wymianie zastawki na biologiczną lub mechaniczną.

Zastawka mitralna najczęściej spośród wszystkich zastawek serca podlega naprawie a wyniki odległe naprawy zastawki mitralnej są bardzo dobre.

1. Naprawa zastawki mitralnej
  2. Wymiana zastawki mitralnej

Operacje naprawy lub wymiany zastawki mitralnej mogą być wykonywane klasycznie poprzez sternotomię pośrodkową lub w sposób małoinwazyjny, poprzez małe nacięcie klatki piersiowej (minitorakotomia prawostronna). Zabieg operacyjny wykonywany jest z wykorzystaniem krążenia pozaustrojowego.

1. Klasyczne operacje zastawki mitralnej poprzez sternotomię pośrodkową ("na otwartym sercu")
  2. Małoinwazyjne operacje zastawki mitralnej poprzez minitorakotomię prawostronną

Małoinwazyjną operację zastawki mitralnej można wykonać w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z izolowaną wadą zastawki mitralnej, w sytuacji kiedy wadzie zastawki mitralnej towarzyszy wada zastawki trójdzielnej, ubytek przegrody międzyprzedsionkowej albo guz lewego lub prawego przedsionka.

Jeśli wadzie zastawki mitralnej towarzyszy choroba niedokrwienna serca lub wada zastawki aortalnej wymagająca naprawy lub wymiany, operacja wykonywana jest najczęściej w sposób klasyczny z dostępu przez sternotomię pośrodkową.

projekt i wykonanie: smetek.biz